سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسیقی

تفاوت میکس و مسترینگ

تولید صدا فرایندی پیچیده است. تعداد بیشماری از مراحل کوچک وجود دارد که می تواند برای ناآگاهان وحشتناک به نظر برسد. می توان آن را به سه مرحله اصلی تقسیم کرد: Tracking یا سمپلینگ ، میکس و مسترینگ.

 

Tracking (اصطلاح فنی ضبط) شامل ضبط صدا در DAW شما است.  Sampling شامل ایجاد صدا ها توسط سینتی سایزر های نرم افزاری و سمپل ها .

میکس شامل تنظیم و ترکیب جداگانه صدا ها در قالب استریو یا چند کاناله ، a.k.a  است.

مسترینگ مستلزم پردازش ترکیب شما به فرم نهایی آن است تا آماده توزیع شود .

ترکینگ بسیار سر راست و بی پرده است ، اما خط بین میکس و مسترینگ غالبا مبهم می شود. در این مقاله ، ما قصد داریم این خط را روشن کنیم.

 

میکس چیست؟

پس از اتمام ضبط تک تک ساز ها ، پروژه شما آماده میکس است. در حالی که جریان کار هر مهندس میکس متفاوت است ، اولین قدم سازماندهی تِرک های (لاین ها) شماست. با دادن نامی مفید به هر ترک ، شروع کنید .
به طور مثال نام “Ld Vox” نسبت به چیزی مانند “audio_track_14.wav”مناسب تر است . سپس صدای هر یک از ترک ها را در حد نرمال قرار دهید . از فیدرهای DAW خود برای رسیدن به سطح تقریبی برای هر ترک استفاده کنید. سپس ، هر لاین را  Pan  (چپ و راست کردن صدا ها) کنید تا یک صدا متناسب ایجاد شود ، و اینکه این کار به هر صدا مکان خاص خود را نیز می دهد. اکنون آنچه را که به عنوان Rough Mix شناخته می شود ایجاد کرده اید.

در مرحله بعدی Low Pass Filter (به معنی کات کرد فرکانس های بالا) ، Highpass Filter (به معنی کات کردن فرکانس های پایینی صدا) و EQ (اکولایزر کردن فرکانس ها) را در لاین ها به کار ببرید تا فضای لازم برای هر صدا ایجاد شود و یک ترکیب متعادل برقرار شود. اکنون هر آهنگ قابل شنیدن است و توزیع صحیح انرژی در طیف صوتی هنگام پخش آهنگ ها با هم وجود دارد. از Compressors (کمپرسورها) برای کنترل کردن و محدود نگه داشتن Dynamic Range هر صدا استفاده می شود. EQ و کمپرس اضافی ، و همچنین Reverb ، Delay ، modulation (مدولاسیون) ، saturation (اشباع) و سایر افکت های صوتی نیز برای هر صدا اعمال می شود (و بسته به سلیقه و ترجیحات شما نیز می تواند برای کل میکس اعمال شود).

در طول فرآیند میکس شما میتوانید هر یک از اعمالی چون ویرایش، تنظیم پیچ ها و زمان ها، دستکاری فیدر ها، بالا و پایین کردن صدا ها و استفاده ازAutomation (هنگامی که می خواهید تنظیمات خود را در زمان واقعی در هنگام پخش آهنگ اعمال کنید) را انجام دهید. مهم است که میکس شما برای طیف گسترده ای از سیستم های پخش به همان اندازه عالی باشد . به همین دلیل مهم است که میکس شما را روی هدفون ، Earbuds (هدفون های داخل گوشی) و اسپیکر های خانگی شنید (ماشین شما برای این کار عالی است).

وقتی همه چیز آنگونه که می خواهید به نظر برسید ، رسما میکس خود را به پایان رسانده اید.

نرم افزار میکس پیشنهادی:

اکولایزر مسترینگ

FabFilter Pro-Q 3 EQ and filter plug-in

پلاگین برای مسترینگ 2

Waves Renaissance Maxx plug-in bundle

چنل استریپ برای مسترینگ

Solid State Logic SSL Native Essentials plug-in bundle

پلاگین برای مسترینگ

iZotope Neutron 3 Standard mixing suite

مسترینگ چیست؟

پس از اتمام میکس شما ، زمان آن است که مسترینگ را آغاز کنید – فرایند نهایی که بر روی موسیقی شما قبل از توزیع انجام می شود. هدف اصلی آن ، جلا دادن میکس شما به بهترین نحو ممکن و تهیه آن برای پخش در سی دی ، Vinyl (صفحه گرامافون) یا اینترنت است. در حین مسترینگ ، از linear-phase EQs (اکولایزر های فاز خطی) ، کمپرسورها ، Brickwall Limiters(افزایش دهنده و محدود کننده صدا) و جلوه های تقویت کننده مانند Character EQs ، Stereo  Wideners (گسترش دهنده های استریو) و Tape Saturation (اشباع کننده نواری) استفاده می کنید تا صدای ایده آل به شما برسد. در مسترینگ همه مراحل با ظرافت صورت میگیرد. اگر میکس شما نیاز تغییر شدیدی دارد تا صحیح جلوه کند ، احتمالاً باید به مرحله میکس برگردید و بفهمید چه اشتباهی رخ داده است. مسترینگ نباید برای حل یک میکس بد باشد – بلکه باید یک میکس خوب را تقویت کند!

بسیاری از مهندسان دوست دارند هنگام میکس ، افکت های مستر یا پردازش خود را قرار دهند. این یک روش قانونی برای کار است ، اما مسترینگ نیست! مسترینگ یک فرایند جداگانه با یک هدف پایان کاملاً متفاوت از میکس است. روشن بودن پردازش های مستر هنگام میکس یک فرآیند جداگانه نیست. در عوض ، فقط افزونه های اضافی با میکس شما مخلوط میشود می شود.

مسترینگ مرحله ای از جمع آوری آلبوم است – قرار دادن آهنگ ها به ترتیب دلخواه. برای دستیابی به یک جریان منسجم ، ولوم (بلندی) هر آهنگرا جداگانه تنظیم کنید. فاصله و محو شدن را به آغاز و پایان آهنگ ها اضافه کنید – دو ثانیه استاندارد است (اما اجباری نیست). در آخر ، نام آهنگ را برچسب بزنید ، کدهای UPC / EAN ، CD Text و ISRC را اضافه کنید.

ما معمولاً توصیه می کنیم قبل از اتمام مراحل کارشناسی ارشد – تا زمانی که امکان پذیر باشد – منتظر بمانید. این به شما کمک می کند تا چشم انداز و بی طرفی خود را که در هنگام کار زیاد بدون شک از دست داده اید در میکس خود بازیابی کنید. داشتن شخص دیگری برای مسترینگ میکس شما یک ایده بهتر است. حتی اگر شخصی که مسترینگ شما را انجام میدهد ، در همان سطح مهارت شما باشد ، داشتن یک جفت گوش دیگر بسیار ارزشمند است ، البته ما هرگز به شما نمی گوییم که به موسیقی خود را به خودتان مستر نکنید!

آیا می خواهید در مورد مسترینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ موضوع در اینجا با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است.